mandag den 18. februar 2013

Margit Sandemo - Troldbunden




Margit Sandemo
Troldbunden
Sagaen om Isfolket, bog 1









Jeg har længe kigget på Isfolket-serien, men at starte en serie på 47 bøger virkede både uoverskueligt og skræmmende for mig. Med Bogchallenge 2013 synes jeg, at det nu var på tide endelig at kaste mig ud i Sandemos mammut serie. Hvilket jeg ikke har fortrudt.

Troldbunden handler om den unge pige Silje, der, i 1581 under en skræmmende pest epidemi i Norge, mister hele sin familie og begiver sig afsted for at bygge et nyt liv. På hendes vej redder hun 2 småbørn, som hun tager til sig. Hjælp er svær at finde, men da hun møder den mystiske Tengel af Isfolket, flettes deres skæbner sammen, og hendes liv ændrer sig drastisk. 

Troldbunden er en ikke særlig lang og ikke særlig dyb fortælling, men skrevet i et så glat og behageligt sprog, at bogen på ingen tid sluges. Det er en rigtig hyggelig bog med god underholdningsværdi, uden egentlig at give noget overraskende eller nyt. Alligevel er jeg solgt, underholdningsværdien er i top, og jeg vil med glæde følge videre i Sagaen om Isfolket. Jeg tror, at det for mig vil blive en form for "mellemlægs-bog-serie", en dejlig lille fortælling imellem tungere længere værker. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar