søndag den 10. marts 2013

Jean M Auel - Mammutjægerne



Jean M. Auel
Mammutjægerne
3. bog i serien om Jordens Børn
709 sider








Mammutjægerne er 3. bog i istids serien om Jordens Børn. Serien omhandler Cro-Magnon kvinden Ayla, der er vokset op i en Neanderthaler klan, og efter at være blevet udstødt rejser afsted for at finde hendes eget folk. 

I Mammutjægerne har Ayla og Jondalar forladt Aylas dal, og har mødt de fremmede, mammutjægernes Løve lejren. I Løve lejren tages de godt imod, og Ayla lærer om livet og skikkene hos mammutjægerne, imens de lærer af Aylas fremmede opvækst. Ayla adopteres af lejrens mamut (shaman), og bliver derved en stor del af Løve lejrens familie. Jondalar og Aylas kærlighedsliv bliver sat på en prøve da flere mænd tiltrækkes af Aylas skønhed, kulturperspektiv og viden.

Jeg havde rigtig svært ved at komme ind i bogen, først da jeg nåede til omkring side 300, var jeg fanget og historien begyndte at interessere mig. Mammutjægernes skikke og hverdagsliv er rigtig spændende og klart bogens styrke, hvorimod Ayla og Jondalars kærlighedskvaler stærkt trækker ned, jeg var virkelig træt af de konstante misforståelser, der opstod og de gentagelser i forbindelse hermed. 
Bogen kunne sagtens være forkortet med omkring 300 sider uden at miste noget, der er for mange gentagelser, og Ayla og Jondalars kærlighedproblemer er anstrengende i længden. Alligevel er det en stærk og god bog, og jeg vil klart anbefale serien, men sæt lidt tid af til den og hold pause imellem bøgerne. 

5 kommentarer:

  1. Helt enig. Har du planer om at fortsætte med serien, eller holde en pause med at par andre bøger inden du fortsætter. Har selv planer om at begynde på bog 5 snart da jeg ikke rigtig kan lade være med at gå og tænke på hvad der mon nu sker :) MVH Morten

    SvarSlet
  2. Vil helt klart fortsætte i serien, bliver nød til at høre mere om livet back hen. Men tror bestemt at der skal gå et halvt til et helt år før jeg fortsætter. Jeg havde virkelig svært ved at komme igang med 3éren, jeg startede faktisk bogen i december, men kunne ikke læse mere end et par sider af gangen, måtte et godt stykke ind, før den fangede. Og, det lyder til at 4éren er tungere?

    SvarSlet
  3. Det er sjovt med denne serie. Jeg læste første bøger første gang da jeg var ... vel omkring 17-18 år. Da var det også sådan lidt "nahh". Anden gang var jeg i slutningen af tyverne. Der var de trods alt bedre, men stadig lidt tunge.
    Da jeg var sidst i trediverne, læste jeg dem så igen - denne gang med afslutning og det hele, og jeg var totalt betaget.
    Jeg tror ikke jeg var "klar" til de foregående gange, men her til sidst var jeg helt væk. Ok, der blev stadig skimmet nogle naturbeskrivelser og også de meget ensformige sexscener, men jo, jeg var ret glad for dem her sidste gang.

    SvarSlet
  4. ej, hvor sjov, det kan være at jeg skal genlæse dem igen om en 10 års tid, jeg har fundet mig nødsaget til at holde en lille pause, synes at jeg har brug for noget anderledes litteratur ind imellem disse bøger, men skal ihvertfald have læst serien færdig, bliver jo nød til at finde ud af hvad der mere sker for vores forhistoriske heltinde.

    SvarSlet