tirsdag den 23. april 2013

David Mitchell - Skyatlas



David Mitchell
Skyatlas
539 sider









Jeg er blevet anbefalet at læse Skyatlas igennem min søster Sidsel.

Skyatlas er opbygget af 6 historier, der langsomt men sikkert forbindes, som historierne opbygges. Historierne spænder over tid og sted, og starter med en dagbog over en notars stillehavs rejse omkring 1850érne. Herefter følger vi brevkorrespondancen fra en ung komponent i 1930érnes Belgien. I 1970érne følger vi en journalist på sporet af et komplot på et atomkraftværk. I vores tid i London bliver en redaktør indlagt på et plejehjem uden udsigt til at kunne slippe fri. I en fremtidsverden i Asien følger vi et interview med den opstegne betjener-kloning Somni 451. Den sjette historie er en postapokalyptiske historie om Zachary og hans samfund på Hawaii efter undergangen. 

Historierne er hver for sig alle interessante, velskrevet og meget forskellige, men min interesse vaktes ekstra, hver gang man fik et lille glimt af sammenhængen. I den første halvdel af bogen, hvor man introduceres til de forskellige historier, følte jeg at afbrækket imellem historierne var lidt forstyrrende, og fandt det frustrerende, at historien endte, når man lige var kommet godt ind i den, for at begynde på en helt ny genre og skrivestil. Alligevel bør man holde ved, for alle historierne er fantastiske og knyttes langsomt og lækkert sammen. 

"Skjønt, hvad er et ocean, andet end en Mangfoldighed af Draaber?"

4 kommentarer:

  1. Er glad for du kunne lide den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. tak for lån! tager den med hjem her til maj. glæder mig til at se dig snart. håber det går godt med oplægget!

      Slet
  2. Jeg har netop også siddet og forsøgt på at formulere en boganmeldelse af denne bog. Og det er virkelig svært; for den strakte sig over så mange bredder og så mange emner, at jeg bliver helt rundtosset bare ved tanken.
    Jeg elsker, ligesom dig, samspillet mellem de meget forskellige historier. Det var en fryd at læse og finde sammenhængen og den røde tråd. Simpelthen en fantastisk bog.

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg startede også på anmeldelsen, stoppede igen, delete´de det hele og lavede en ny anmeldelse dagen efter. Den er meget svær at beskrive især på en kort anmeldelse, tror tilgengæld jeg kunne have skrevet flere sider om de enkelte historier.

      Slet