tirsdag den 27. august 2013

J. K Rowling - Harry Potter and the Goblet of Fire



J. K Rowling
Harry Potter and the Goblet of Fire
Harry Potter 4







Efter for nyligt at have besøgt Warner Bros Studio Tour - The making of Harry Potter synes jeg, at det var på tide at gen-gen-gen læse serien om Harry Potter denne gang og for første gang på originalsprog.

I fjerde bog om troldmandslærlingen Harry Potter, venter Harrys hidtil største udfordring, da lord Voldemort langsomt men sikkert vender tilbage, og Harry må stå ansigt-til-ansigt med troldmanden, der dræbte hans forældre. Harry Potter er på mystisk vis blevet udtrukket til at dyste i the triwizard championship, og får brug for al den hjælp han kan hente fra hans venner, men hvem kan man stole på, i en verden hvor mørkets fyrste er ved at rejse sig igen. 

Jeg elsker alt omkring Harry Potter; bøgerne, filmene, hele universet. Det bedste ved at genlæse bøgerne er derfor alle de små ting, man har glemt, alle de ting der ikke var plads til i filmene, og som er forsvundet fra erindringerne i den større sammenhæng. Jeg elsker husalfen Winkys historie, Hermiones kamp for husalfers rettigheder, Rita Skeeters indblanding og Hagrid og madame Maxines lille flirt. 
Jeg elsker, hvordan bøgerne udvikler sig, fra at starte som børnebøger udvikler de sig til både seriøse og sjove bøger, som alle kan nyde og få noget ud af. 
Universet omkring Potter er så vidunderligt at være en del af og på trods af, at jeg kender historierne ud og ind, bliver jeg aldrig træt af dem. 

4 kommentarer:

  1. Hvordan er det så at læse dem på engelsk frem for dansk?

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg synes faktisk ikke at der er den store forskel, de danske oversættere har gjort et godt stykke arbejde. Det eneste er navnene, men er jo vant til de engelske navne fra filmene. Synes det er SÅ ærgerligt at navnene er ændret i de danske versioner, især Tom Riddle - Romeo Gåde er et irritationsmoment. Men det er da dejligt at læse bøgerne i Rowlings eget sprog.

      Slet
  2. Fantastisk med en genlæsning af de elskede bøger. Åh, det vil jeg virkelig også gerne snart igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. man kan vist ikke læse Harry Potter for mange gange!

      Slet