onsdag den 5. marts 2014

Margit Sandemo - Venskab


Margit Sandemo
Venskab/ Mortal Sin
266 sider
Sagaen om Isfolket, bog 5








Venskab er 5. bog i serien Sagaen om Isfolket på 47 bind.

I Venskab følger vi hovedsageligt Cecilie, der efter at være kommet i uføre gifter sig med sin gode ven Alexander Paladin. Alexander er anklaget for homoseksualitet og står overfor en dødsdom. Parret kan derfor hjælpe hinanden med et arrangeret ægteskab, men det bliver svært for Cecilie, da hendes følelser for Alexander kun bliver større, og hun desperat forsøger at finde en grund til og en kur mod hans homoseksualitet. 
Vi følger også Cecilies fætre, der sammen med Alexander bliver involveret i 30 års-krigen. 

I forhold til de andre bøger i serien synes jeg, at Venskab mangler det overnaturlige element. Mystikken, som jo er omdrejningspunktet for isfolket, er gemt godt væk, og når man endelig får en smagsprøve, og opdager hvem af Tengels efterfølgere der har arvet forbandelsen, bliver det alt for kort og hastigt. 
Derudover finder jeg Cecilie enormt naiv og utroværdig, hendes konstante forsøg på at finde grunden til Alexanders seksuelle tilbøjeligheder er simpelthen så trættende. Alexander i sig selv er heller ikke en særlig troværdig person, igen er det hans homoseksuelle kamp, der for mig bare ikke fungerer.
Homoseksualitet i 1600 tallet er eller et ret spændende emne, det er bare ærgerligt, at Sandemo ikke formor at gøre det interessant og i særdeleshed troværdigt.
Det var helt klart historien om Tarjei, Cecilies fætter der er læge og oplært healer af Tengel den gode, der holdt historien kørende. 

Når det så er sagt, glæder jeg mig alligevel til at læse videre. Det gode ved serien er jo netop, at vi i næste bog følger den næste generation, og jeg er ikke i tvivl om, at Kolgrim har en masse ondskab at vise, og at han bringer mystikken og det overnaturlige element tilbage i historien.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar