tirsdag den 22. juli 2014

Kenneth Grahame - Vinden i Piletræerne



Kenneth Grahame
Vinden i Piletræerne
266 sider








Denne klassiske børnefortælling var den første bog jeg købte til min datter og hendes første godnat-højt-læsnings-bog. 

Følg Rotte og Muldvarps liv ved flodbredden, deres behagelige sejlture op af floden, deres overdådige frokoster og deres eventyr i vildskoven. Mød den kloge Grævling, der altid vil hjælpe en ven. Og grin med Tudse, den selvoptagede automobil glade fyr, der roder sig ud i så grueligt meget, og kun med held og hjælp fra venner formår at redde skindet.

"Langsomt, men uden nogen som helst tvivl eller tøven og i noget nær højtidelig forventning gled de to dyr gennem det urolige, oprørte vand og fortøjede deres båd ved øens blomsterdækkede kant. de gik i land uden et ord og maste gennem blomsterflor, duftende vækster og underskov op mod plan grund, indtil de stod på en lille plæne på en vidunderlig grønning, kranset af Naturens egne frugttræer: skovæble, vild kirsebær og slåen."

Sproget er eventyrligt, drømmende og smukt.

"Grib Eventyret, følg kaldet, nu, inden det uigenkaldelige øjeblik er forpasset! Det er blot en dør, der smækker bag dig, et fornøjet skridt fremad, og du er ude af det gamle liv og på vej ind i det nye!


Denne udgave er desuden smukt illustreret, og det er en ren fornøjelse både at læse og bladre i den.

Læs eller genlæs denne skønne børnebog og dyk ned i barndommens eventyr, hvor du med sikkerhed vil få en dejlig oplevelse i selskab med den hjertelige gode Muldvarp, den eftertænksomme Rotte, den kloge Grævling og den uansvarlige Tudse, og kom med på et hyggeligt og til tider uhyggeligt eventyr selvfølgelig krydret med en lille dannelsesrejse.

6 kommentarer:

  1. Åh, jeg elsker den bog SÅ højt! Det varmer mit hjerte, at du har brugt den som højtlæsning; jeg kunne ikke forestille mig noget bedre :')

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg husker den også tydeligt fra da jeg var barn. Jeg glæder mig til at gen-læse den for hende, når hun er stor nok til at forstå historien.

      Slet
  2. Den er bare så god :) Det ser det også ud til at Alva synes :)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, hun virkede tilfreds! Vi er gået igang med paddington nu.

      Slet
  3. åh sikke nogle fine billeder :D
    Det er den eneste bog, jeg kan huske at have fået læst højt, men den er desværre forsvundet for mig :(

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg kan også kun huske små brudstykker af at få denne bog læst højt, men den er bestemt en genlæsning værd.

      Slet